Tuesday, July 12, 2016

Agar tum mai ( gai)ka doodh piya ho to isko maro

 Stupid ass  cow protectors of Gujrat,
if you really want to protect cows and if you have  the  guts go to Australia and beat up these beef producers.
Sir kidman 

Gujarat: 7 of Dalit family beaten up for skinning dead cow

After beating them up, the attackers reportedly took Vashram, Ramesh, Ashok and Bechar to Una 











"My grand child can recite A to Z in dinosaur names" . The tragedy of bragging rights

 yes  my  grand child can " can recite  A to Z in dinosaur names" 

Credit cards Human psychology and Hypocracy/ Behavioral economics


Holiday spending volume on Visa credit and check cards between November 24 and December 29, 2000, reaches $101 billion.
 Online spending more than doubles over the past year.
 Visa U.S.A. launches its national consumer education program, Practical Money Skills for Life which is aimed at helping high school students learn better money management skills.

It is  well established in Behavioral economics experiments that  people tend to spend more when they are not dealing with cash. this is the main underpinning of all credit card business. it is like  a small child thinking  money can keep coming out of an  ATM machine.

There is actually an anecdote narrated by  Dan Ariely  about the time he approached  some bankers  with an  idea of  a " responsible  credit card " idea where  the  credit card will not allow you to spend  more than what you have in the bank.

As you can surmise  he never heard back from the bankers.



Shame on you Director Devang Khakhar!"IIT Bombay embraces khadi"

"New Delhi: The IIT Bombay has placed an order for 3,500 convocation robes made of khadi cotton, inculcating the feeling of nationalism in the students.
"After Gujarat University, now khadi has also made a niche in the hearts of authorities of premier Indian Institute of Technology, Bombay," the Ministry of Micro, Small and Medium Enterprises said in a statement.
They have placed an order for "3,500 uttarias or angavastrams" made of honey comb towel cotton khadi for use by students at the time of convocation, it said.
The institute has adopted khadi to inculcate feeling of nationalism in the students, IIT, Mumbai Director Devang Khakhar said."

As a premier institute  which should be show casing   cutting  edge of Indian technology  falling  back on  to empty gestures like this is a shame.

I  would  have  expected  some  kind of nano tech material to be   the  show case of  such  a convocation.
M.K.Gandhi chose khadhi  not because  it  was the  cutting  edge of  textile technology  it was the  only textile technology  which was  still  indigenous. but now  we  have   the  best  technology in textiles.We need to  inculcate the idea  that  it is  Indian  that is  important   not  fundamentalist  clinging to the  past  thinking  of " good old days" in fact there was nothing good about old days 

Wednesday, July 06, 2016

we are worse than Bangladesh and Myanmar!

1. Children aged <5 nbsp="" p="" underweight="" years="">Thailand 7.0
 Bhutan 12.0
 Indonesia 19.6
 Democratic People's Republic of Korea 20.6
Sri Lanka 21.1
Maldives 25.7
Myanmar 29.6
Nepal 38.8
Timor-Leste 40.6
Bangladesh 41.3 India 43.5

Need I say more ?

What happened to the green and white revolution of India?
on one hand we have a diabetes epidemicon the other this kind of malnutrition
 we need  something radical done soon.

Tuesday, July 05, 2016

ఒక వ్యాసాన్ని వ్రాయడమంటే అందమైన శిల్పాన్ని చెక్కినట్లే

  I like this sentiment
  All this talk of Plagiarism is one created by copyrights holders, who have kept increasing the time a creater of  an essay /story/novel/fiction or nonfiction book should  keep getting  royalties.

 "FROM
JVRK PRASAD
who has done a good job on Telugu WIKI diabetes mellitus essay
  • నిన్ను ఏనాడూ ఎవరూ మెచ్చుకోరు, గుర్తించరు, అభినందించరు, ఇత్యాది వాటి కోసం ఏనాడూ పాకులాడకు, అలాంటివి నువ్వు కావాలనుకున్నప్పుడు లభించవు.

  • ఒక వ్యాసాన్ని వ్రాయడమంటే అందమైన శిల్పాన్ని చెక్కినట్లే ! వ్యాసం పూర్తయితే అపురూప భవంతి కట్టినట్లే !! ఎన్నెన్నో శిల్పాలు, భవంతులున్నా కొన్ని మాత్రమే అజరామరం !!!
  • ఏ పని అయినా ఎలాగయినా చేయవచ్చును. కానీ దానిని కాస్త అందంగా ఆ పేజీని (పుటని) చూపించగలగితే చదువుకునే వారికి ఆహ్లాదముగా ఉంటుంది అని నా భావన. వికీ అంటేనే ఎవరు చేసిన పని శాశ్వతం కాదు. ఏ పని ఎవరికీ శాశ్వతం కాదు. ఏదీ ఎవరి సొంతం కాదు. వికీ అంటేనే స్వంతం అనేది ఏదీ లేదు. వికీ అంటేనే క్షణం క్షణం మారిపోయేది. అందువల్ల మనసులో నేను ఏమీ పెట్టుకోను. ఈ పని త్వరగా అయింది కొంతవరకైన అనే సంతృప్తి మిగిలితే, *నేను మరికొన్ని మంచి కొత్త విషయములతో కూడిన విద్యావిషయ సంబంధించినవి అందించుటకు సరస్వతిదేవి నా హస్తమునకు స్నేహము అందించగలదని ఆశిస్తాను.
  • నువ్వు వేల వ్యాసాలు ఒకేసారి ప్రారంభం, పూర్తి చేసి విందు భోజనం తయారు చేయాలనుకుంటావు, కానీ ఆకలితో ఉన్న బిడ్డకు బిస్కత్తు ఇచ్చినట్లు ఒక వ్యాసం పూర్తి చేసిన తరువాత మరొకటి వ్రాయాలని తెలుకుంటే మంచిది.
  • I am definitely one of those who has done the same mistake(నువ్వు వేల వ్యాసాలు ఒకేసారి ప్రారంభం, పూర్తి చేసి విందు భోజనం తయారు చేయాలనుకుంటావు)
  • ఇక్కడ వ్రాసే వ్యాసాలు అంతర్జాలంలో తెలుగులోనే ఎన్నో చోట్ల లభ్యమవుతాయి. మరి అలాంటివి ఇక్కడ ఎందుకు వ్రాయడం ? తెలుగులో లేనివి కూడా ఇక్కడ వ్రాయకూడదంటాడు. ప్రతివాడు తను చెప్పేదే వినాలనుకుంటాడు, అదే వేదం అంటాడు. అదే వికీపీడియా మూలసూత్రం అంటాడు. దానికి పాత మరియు కొత్త అందరూ భజనలు చేస్తారు. గ్రూపులు కడతారు.
  • నువ్వు కోట్లమంది ప్రజల కోసం సొంతంగా పెద్ద పనులు గురించి ఒక్కడివే ఆలోచించి జీవితం లోని సమయాన్ని పాడుచేసుకోకు. పదిమందితో కలసి ఒకే ఒక వ్యాసంలో పాలుపంచుకుంటే గుర్తింపు ఉంటుంది.
  • నువ్వు వ్యాసాలకు పేర్లు మాత్రమే పెట్టానని ఎంతగా మెత్తుకున్న అవి వ్యాసాలు అనే ఎదుటి వారు అంటారు. వేల వ్యాసాలు ఒకేసారి నువ్వే పూర్తి చేస్తానంటావు, అందుకు ఒకరు మూస పెట్టాలంటారు. ఆ మూస అన్ని రోజులు, అన్ని వేల వ్యాసాలకు ఉండకూడ దంటారు. నీ ఆలోచనల విధానంతో కొత్తగా ఏదో చేయాలనుకుంటవు. బొమ్మలు పెట్టడం దగ్గర కూడా అనేక విమర్శలు. ఒకరు మొలకలు తీయాలంటే ఎక్కడ తీసివేస్తారోనని జాబితాలో అందులో చేర్చావు. మరొకరు జాబితాలు ఉండకూడ దంటారు. జాబితాలు తీసివేసి మూసలు పెడతావు. మూసలు ఎక్కువయ్యాయని ఉండకూడదంటారు ఇంకొకరు. తెలుగు వారు నివశిస్తున్న చదువుకున్నవారు, అంతర్జాల అవగాహన ఉన్నవారి మాత్రం కోసమే తప్పితే, నువ్వు అనుకున్నట్లుగా దేశంలో, విదేశాలలో ఉన్న ఎటువంటి చదువు లేకపోయినా ప్రతి తెలుగు బిడ్డ కోసం తెలుగు సమాచారం అందించాలనుకునే నీ తపన, తాపత్రయం చాలా తప్పు అని వికీ మూల సూత్రాలు ద్వారా మరో ఇద్దరు పెద్దలు నీకు నీతులు చెప్పేందుకు రాకుండానే, త్వరగా నీవు తెలుసుకున్నందుకు మనసులోనే మంచిదయ్యిందని సంతోషించితే, నీకు ఆనందం మిగులుతుంది. ఇక్కడ ఉన్న పదిమంది అభిప్రాయాలు చెప్పినట్ట్లుగా ఇలా అందరికీ నీ పనిలో లోపాలే కనబడతూ ఉంటే ఆపనిని ఎలా ముందుకు తీసుకు వెళ్ళగలవు.
  • అడవిలోని సింహం ఎవరి బంధు మిత్రుల సహాయ సహాకారాలు తనకోసం ఏనాడూ కోరుకోదని ఎల్లప్పుడూ గుర్తుంచుకుంటూ జీవితంలో ఎదురయ్యే ఎటువంటి మనసుకు కష్టం కలిగించేవి వచ్చినా ఒంటరిగానే వాటిని ఎదుర్కొనే మానసిక స్థైర్యాన్ని విడవక అండగా అందుబాటులోనే ఉంచుకుంటే ధైర్యంగా ముందుకు నీ జీవిత ప్రయాణ పయనము సాఫీగా సాగుతుంది."

Monday, June 27, 2016

What are we teaching our children?

For example, ASER 2014 found that over 75 per cent of all children in Class III, over 50 per cent in Class V and over 25 per cent in Class VIII could not read texts meant for the Class II level. At the all-India level, the number of children in rural schools in Class II who could not even recognise letters of the alphabet increased from 13.4 per cent in 2010 to 32.5 per cent in 2014. In the last year of their primary education in Class V, almost 20 per cent of children could only read letters or were not literate even at this level; 14 per cent could read words but not sentences; and 19 per cent could read sentences but not longer texts. Further, reading levels for children enrolled in government schools in Class V showed a decline between 2010 and 2012. While reading levels in Class V in private schools were also not high, the gap in reading levels between children in government schools and private schools appears to be growing over time.


It is noteworthy that the poor quality of education in government schools has been underlined by a recent directive from the Allahabad High Court ordering all government servants in Uttar Pradesh to send their children only to public schools run by the State Basic Education Board.

The utility of higher education in assuring employment is questionable. Many graduate and postgraduate students do not get jobs in their respective fields even after spending several years in acquiring higher education. While the problem of educated unemployed youth remains acute, there is also, paradoxically, a shortage of skilled manpower in the labour market. There is a clear gap between the focus and quality of education in academia and the actual skills required by industry.

Serious reforms are imperative and brook no delay. Major new directions now need to be taken. Issues of immediate concern and administrative constraints should not be allowed to override the medium- and long-term measures essential for major reforms. The country is now looking to the Government of India to give a new direction in the field of education. The steps taken now will determine if India will be a leading nation in the world this century.


Can  you  expect this from  a minister  whose  own educational credentials  were  called in to question ?
most of this  is  from  an  article  from  2014  frontline  magazine